maanantai 23. huhtikuuta 2012

Täppäreillä uusia näkökulmia oppimiseen


HAMK Mobiilisti järjesti opiskelijoille ja opettajille tarkoitettuja yhteisiä Mobiilityöpajoja helmi-maaliskuussa Mustialassa, Lepaalla, Forssassa ja Evolla. Työpajoissa opeteltiin käyttämään tablet-laitteita ja erilaisia sovelluksia sekä pohdittiin, miten näitä voi hyödyntää oppimisessa ja opetuksessa.

Osalla opiskelijoista Mobiilipajat oli integroitu viestinnän opintojaksoon ja osa suoritti pajat osana Sosiaalisen Median 5 op -opintoja. Lepaan viestintäryhmällä oli tehtävänä toteuttaa messuprojekti. Ryhmässä otettiin heti suunnittelua ja tiedonvälitystä varten käyttöön suljettu Facebook-ryhmä ja tabletlaitteiden hyödyntäminen jatkuu vielä ainakin kuvaamisen ja reaaliaikaisen videostreamauksen sekä mahdollisesti paikkatietoasioiden ja karttojen parissa messuihin asti. Messujen aikana otettaneen käyttöön myös QR-koodit.



 

Osallistujat kokivat, että mobiililaite mahdollistaa opiskelun lähes missä tahansa; esimerkiksi verkkoluennolle osallistuminen tai oppimispäiväkirjablogin päivitys onnistuu vaikka metsästä. Netti kulkee aina mukana, jolloin erilaisten asioiden tarkistaminen on helppoa missä ja milloin tahansa; esimerkiksi puistossa tai pellolla.

Myös erilaisten sisältöjen, esim. kuvien ja videoiden, jakaminen on helppoa ja nopeaa, jolloin julkaisukynnys on matala. Samalla tekstin tuottamisen tarve vähenee. Ottamalla mobiililaite mukaan metsäkoneeseen ja kuvaamalla siellä Bambuserilla opettaja voi seurata etänä reaaliaikaisesti opiskelijan koneen käyttöä, kommentoida harjoittelua ja antaa palautetta. Tämä mahdollistaa myös palaamisen tekemiseen jälkeenpäin.

Tekemällä kasvion mobiililla suoraan Picasa-albumiin säästytään kasvien keräilyltä ja niiden liimailulta. Mukaan saadaan kätevästi myös paikkatieto, jolloin nähdään kasvien kasvupaikat suoraan kartalla. Kasvio voidaan jakaa muiden kanssa ja sitä on helppo kommentoida sekä hyödyntää opetuksessa.

Luontopoluilla voidaan ottaa käyttöön QR-koodit, jolloin kuhunkin kohteeseen voidaan liittää lisämateriaalia ja -tietoa, vaikkapa kuvia, videoita tai tehtäviä.


Mobiililaitteiden kustannukset herättivät keskustelua. Sovelluksissa on totuttu ilmaisuuteen ja tällaisia sovelluksia löytyykin paljon. Haasteeksi koettiin joidenkin sovellusten jatkuvan päivittymisen aiheuttama uudelleen opiskelu. Myös tekijänoikeuksista ja siitä, mitä yleensäkin verkkoon kannattaa jakaa, keskusteltiin erityisesti kuvaamisen yhteydessä.

Opettajien kanssa työ jatkuu vielä huhtikuun opettajapajoissa, joissa integroidaan mobiiliutta heidän omiin opintojaksoihinsa.

Jaana ja Johanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti