tiistai 24. huhtikuuta 2012

Irti pulpetista ja ulos luokasta - ajatuksia ITK2012-päiviltä

ITK-päivillä oli aikamoinen kuhina. Salit olivat pullollaan väkeä ja kaikki eivät suosituimpiin esityksiin mahtuneet mukaankaan. Mobiiliasiat olivat kovasti esillä sekä esityksissä että ihmisten puheissa. Esittelin Mobiilisti-hanketta kahtena päivänä Aktiivin osastolla ja samalla kyselin osallistujilta heidän mobiililaitteiden käytöstään. Monilla on jo älypuhelin tai jopa tablet-laite tai oppilaitoksessa saatetaan tehdä pienimuotoisia kokeiluita. Käyttö on kuitenkin vielä jokseenkin järjestäytymätöntä ja osittain suppeaakin. Osallistujien ajatuksia voi lukea tarkemmin Mobiilisti kysyy -blogikirjoituksen kommenteista.

Kuunnellessani erilaisia esityksiä tein samalla omaa tutkimusta osallistujien tavasta tehdä muistiinpanoja ja käyttää mobiililaitteita. Aika monella oli jo tablet-laite polvella ja sillä tehtiin muistiinpanoja esityksestä (tai luettiin Iltalehteä ja käytiin Facebookissa). Kännykällä ja tabletillakin kuvattiin esityksiä ja esimerkiksi niissä esiintyviä visuaalisia kaavioita. Useat turvautuivat kuitenkin vielä paperiin ja kynään. Läppärin käyttäjiäkin oli jonkun verran paikalla.


Itselleni konkretisoitui eri esitysten kautta se, että vaikka tablet-laitteiden käyttöä kokeillaan oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa, pääosin niihin liittyen opiskelu tapahtuu ihan perinteisesti luokkahuoneessa. Jäin tästä johtuen miettimäänkin, että mikä on sitten se oikea hyöty näissä tilanteissa tabltettien käytöstä? Eikö samaa asiaa voisi hoitaa yhtä hyvin millä tahansa muulla välineellä? HAMKissa olemme lähteneet kokeilemaan mobiililaitteiden käyttöä erityisesti tilanteissa, joissa oppija on liikkuva eli toimii ympäristössä, jossa tietokoneen tai läppärin käyttö on käytännössä mahdotonta tai ei olla kiinteän verkon ulottuvissa. Näissä tilanteissa mobiililaitteen käyttö tuo selkeän hyödyn opiskeluun. Tällaisia tilanteita ovat mm. kasvitentin tekeminen puistossa/luonnossa, viherrakentamisen työsuoritusten tallentaminen, haastattelut tai tiedottaminen ja viestintä nopeasti ja helposti eri tilanteissa (mm. messut, tutustumisretket, kasvihuone).

Itselleni kirkkaimmin kahden päivän esityksistä jäivät mieleen Leena Tornbergin ja Mika Sihvosen esitys tarinankerronnasta, josta esimerkkinä oli museossa prinsessan päiväkirja Facebook-muodossa. Näin houkutellaan myös nuoria kävijöitä. HAMK Mobiilistissa olemme lähteneet työstämään myös mobiilitarinoita, joilla voidaan kertoa käytännön pikkuesimerkkejä mobiililaitteiden hyödyntämisestä. Tätä kautta syntyy oivalluksia, joiden avulla käyttäjät löytävät laitteilleen lisää käyttömahdollisuuksia. Toisena mielenkiintoisena asiana koin nousevat teemat Learning analyticsin ja Educational data miningin, joista kerrottiin Otavan Luotsin yhteydessä. Tässä pyritään jäljittämään, mitä oppija jo osaa ja mitä hänen pitäisi vielä oppia päästäkseen päämääräänsä. Henkilökohtainen osaaminen mallinnetaan ja siitä luodaan osaamiskartta eli osaamisen sormenjälki. Osaamisen sormenjälkeä voidaan hyödyntää opiskelijan motivaattorina sekä esimerkiksi muodostettaessa opiskelijaryhmiä (toisia tukevat, erilaisia vahvuuksia tai samalla tasolla olevat).

Myös Avoimet oppimisratkaisut -esitys oli hyvä. Avoimuus on jo nyt keskeinen ja tärkeä asia meille kaikille. Miksi et jakaisi hyviä käytäntöjä ja malleja, joita voidaan sitten yhdessä jalostaa eteenpäin. Mobiilisti jakaa omia käytäntöjään sekä kokemuksiaan mobiilipiloteista Mobiilikesäkoulussa 21.-22.5.2012. Tule tutustumaan ja kokemaan mobiiliutta aidoissa tilanteissa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti